Συχνές Ερωτήσεις

You are here:

Εφόσον η νέα θέση εργασίας αφορά θέση γραφείου, ο ορθός αριθμός ειδικότητας είναι 211310 (Χημικοί εκτός χώρου παραγωγής). Εναλλακτικά ορθός είναι και ο κωδικός 211300 (Χημικοί γενικώς).

Σύμφωνα με τον οδηγό σύνδεσης κωδικών του ΕΦΚΑ, οι Χημικοί που εργάζονται σε επιχειρήσεις με κωδικό 110 (Καλλιέργεια φυτών, κηπευτικών ποικιλιών, φυτοκομία) ασφαλίζονται με κωδικό 211300 και οι εισφορές τους είναι 15,2% (ασφαλισμένου) και 26,46% (εργοδότη), δηλαδή σύνολο 41,66% και υπάγονται στα βαρέα (κωδικός 107) ανεξαρτήτως αν δουλεύουν εντός ή εκτός του χώρου παραγωγής.

Ο ΚΑΔ για να ασχοληθείτε ως ελεύθερος επαγγελματίας (χημικός) με εργαστηριακές δραστηριότητες είναι ο 71.20.11.08, που περιλαμβάνει:

  • Επαγγελματικές, επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες.
  • Αρχιτεκτονικές δραστηριότητες και δραστηριότητες μηχανικών· τεχνικές δοκιμές και αναλύσεις.
  • Τεχνικές δοκιμές και αναλύσεις.
  • Τεχνικές δοκιμές και αναλύσεις.
  • Υπηρεσίες τεχνικών δοκιμών και αναλύσεων.
  • Υπηρεσίες δοκιμών και αναλύσεων της σύνθεσης και της καθαρότητας.
  • Υπηρεσίες χημικών δοκιμών και αναλύσεων.

Στο αρ. 18 του ν. 4354/2015, στη παρ. 1 προβλέπεται η σύσταση ειδικής Επιτροπής που θα υποβάλλει πρόταση μεταρρύθμισης του καθεστώτος χορήγησης του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στο Δημόσιο. Με βάση την ως άνω πρόταση, θα εκδοθεί Υπουργική Απόφαση που θα θέτει τους όρους χορήγησης του επιδόματος. Οι εργασίες της εν λόγω Επιτροπής παρατάθηκαν συνεχώς με νομοθετικές παρεμβάσεις έως και τις αρχές του έτους 2022 ενώ η πρότασή τους, υποβλήθηκε επίσημα στις αρχές του έτους 2022. Ωστόσο έως και σήμερα, δεν ανευρέθηκε καμία Υπουργική Απόφαση, η οποία να καθορίζει τους όρους χορήγησης του επιδόματος, με βάση την ως άνω πρόταση της Επιτροπής.

Έως το Μάρτιο 2022, εφαρμοζόταν ως μεταβατική διάταξη, η παρ. 12 του ίδιου ως άνω άρθρου, στην οποία προβλέπεται ότι:
“12. Μέχρι την έκδοση της απόφασης της παραγράφου 10, το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας εξακολουθεί να καταβάλλεται στους ίδιους δικαιούχους, στο ίδιο ύψος και με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που ίσχυαν κατά την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος”.

Στις 24.3.2022 ωστόσο εκδόθηκε ο νόμος 4915/2022, ο οποίος στο άρ. 64 αυτού κατήργησε τυπικά την ως άνω μεταβατική διάταξη (παράγραφο 12), προσθέτοντας την, ουσιαστικά στην παρ. 10 ως εξής:
“10. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού προσδιορίζονται οι δικαιούχοι, το ύψος, οι όροι και οι προϋποθέσεις καταβολής του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, κατόπιν γνωμοδότησης της επιτροπής της παρ. 1. Μέχρι την έκδοση της απόφασης του πρώτου εδαφίου, το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας εξακολουθεί να καταβάλλεται στους ίδιους δικαιούχους, στο ίδιο ύψος και με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που ίσχυαν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος”.

Επομένως, εφαρμοστέες (έως την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ ανά Υπουργείο) είναι οι προηγούμενες διατάξεις του αρ.15 του Ν.4024/2011, και οι κατ’ εξουσιοδότηση εκδοθείσες εκείνου Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, ήτοι η ΚΥΑ με αριθμ. οικ.2/16519/0022 (ΦΕΚ Β΄465/24/02/2012) Καθορισμός επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας της παρ. 1 του άρθρου 15 του Ν.4024/2011 (ΦΕΚ 226/Α/27-10-2011).

Στην εν λόγω ΚΥΑ, στο αρ.3 και περίπτωση δ ρητά ορίζεται ότι οι χημικοί εργαστηρίων (“δ) Οι χημικοί, βοηθοί χημικοί, και αναλυτές οι οποίοι απασχολούνται αποκλειστικά σε εργαστήρια.”) εντάσσονται στην κατηγορία Β’. Οι δημόσιοι υπάλληλοι της κατηγορίας Β’, κατά το άρ. 1 της εν λόγω ΚΥΑ δικαιούνται επίδομα επίδομα ανθυγιεινής και επικίνδυνης εργασίας ύψους 70,00 ευρώ.

Ο καθοριζόμενος από το νόμο (άρθρο 2 §1 του α.ν. 539/1945, όπως αυτό ισχύει μετά το άρθρο 1 του ν. 3302/2004) ελάχιστος χρόνος ετήσιας άδειας ανέρχεται:

α) για τους εργαζομένους που απασχολούνται έξι ημέρες την εβδομάδα σε 24 εργάσιμες ημέρες το 1ο ημερολογιακό έτος εργασίας, 25 ημέρες το 2ο και 26 ημέρες από το 3ο και στο εξής και

β) για τους εργαζομένους που απασχολούνται με το σύστημα της πενθήμερης εργασίας σε 20 εργάσιμες ημέρες το 1ο ημερολογιακό έτος εργασίας, 21 ημέρες το 2ο και 22 ημέρες από το 3ο και στο εξής. Με εθνικές γενικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας αυξήθηκαν οι ημέρες άδειας που δικαιούται ο εργαζόμενος με τη συνδρομή των προϋποθέσεων που ορίζονται σ’ αυτές.

Συγκεκριμένα, με την από 21.02.1990 ΕΓΣΣΕ (άρθρο 4) ορίστηκε ότι εργαζόμενοι που έχουν συμπληρώσει 25 ετών υπηρεσία ή προϋπηρεσία σε οποιονδήποτε εργοδότη και με οποιαδήποτε σχέση εξαρτημένης εργασίας, δικαιούνται άδεια 3 εργάσιμων ημερών επί πλέον της νόμιμης, αν εργάζονται πενθήμερο και 4 εργασίμων ημερών αν εργάζονται εξαήμερο.

Στο άρ. 3 παρ. 5 του νόμου 4643/2019 ‘Απελευθέρωση αγοράς ενέργειας, εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των Α.Π.Ε. και λοιπές διατάξεις (Φ.Ε.Κ. Α΄193.03.12.2019) ορίστηκε ότι: «Οι συμβάσεις αορίστου χρόνου που καταρτίζονται σύμφωνα με το παρόν άρθρο διέπονται από τις κείμενες κάθε φορά διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας που ρυθμίζουν τις σχέσεις εργοδότη και εργαζόμενου στον ιδιωτικό τομέα και από τις διατάξεις της προκήρυξης, κατά παρέκκλιση από την ισχύουσα στην επιχείρηση Επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας ή από τον Κανονισμό Κατάστασης Προσωπικού ΔΕΗ ή από οποιαδήποτε άλλη επιχειρησιακή συμφωνία, ρύθμιση ή συνήθεια, ιδίως ως προς τις αποδοχές των νεοπροσλαμβανομένων, τις άδειες, τις κάθε είδους προσαυξήσεις των αποδοχών, τα επιδόματα και λοιπές παροχές, καθώς και τους όρους και τη διαδικασία των απολύσεων. Ειδικότερα, συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου των προσλαμβανομένων που συνάπτονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους, μπορούν να καταγγέλλονται σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις της εκάστοτε ισχύουσας εργατικής νομοθεσίας», ενώ στην παρ. 6 ότι «στη ΔΕΗ Α.Ε. δεν εφαρμόζεται οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας ή του Κανονισμού Κατάστασης Προσωπικού ΔΕΗ ή οποιασδήποτε άλλης επιχειρησιακής συμφωνίας ή ρύθμισης, όπως και εάν εκάστοτε ισχύσει, κατά το μέρος που ρυθμίζει διαφορετικά τα θέματα που διέπονται από τις διατάξεις του παρόντος άρθρου».

Στην παρ. 3 του αρ. 4 προβλέπεται επιπροσθέτως ότι:
«Με την επιφύλαξη των οριζομένων στην παράγραφο 1, οι προσλήψεις προσωπικού με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου της ΔΕΗ Α.Ε. γίνεται για κάλυψη πρόσκαιρων, παροδικών ή εποχιακών αναγκών με απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΔΕΗ Α.Ε. Η διάρκεια της απασχόλησης του εν λόγω προσωπικού δεν μπορεί να υπερβαίνει τους οκτώ (8) μήνες σε συνολικό χρόνο δώδεκα (12) μηνών. Μετά το πέρας του ως άνω χρόνου απασχόλησης, οι συμβάσεις αυτές λύονται αυτοδίκαια, χωρίς καμία προειδοποίηση ή διατύπωση και χωρίς αποζημίωση. Παράταση ή σύναψη νέας σύμβασης κατά το αυτό ημερολογιακό έτος ή μετατροπή σε σύμβαση αορίστου χρόνου είναι άκυρες» ενώ στην παρ. 4 ότι «Στη ΔΕΗ Α.Ε. παύει να ισχύει και να εφαρμόζεται κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη περί προσλήψεων προσωπικού, κατά το μέρος που ρυθμίζει διαφορετικά τα θέματα που διέπονται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου, με την εξαίρεση της παραγράφου 7 του άρθρου 6 του ν. 2244/1994 (Α΄ 168)». Μοναδικές πηγές των ισχυόντων όρων εργασίας τους είναι ο νόμος και η ατομική σύμβαση εργασίας, καθώς και η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για ορισμένους, όμως, όρους αυτής. Συνεπώς, στην προκείμενη εργασιακή σχέση, ο εργαζόμενος δεν εντάσσεται σε κάποιο μισθολογικό κλιμάκιο της ΔΕΗ και δικαιούται τον κατώτατο μισθό, ο οποίος, εφόσον δεν είχε προϋπηρεσία έως το 2012, ανέρχεται σήμερα σε 713,00 ευρώ μικτά. Αναφορικά με το επίδομα σπουδών, αυτό δεν προβλέπεται στο νόμο ούτε στην Ε.Γ.Σ.Ε.Ε., ενώ το επίδομα γάμου προβλέφθηκε μεν στην Ε.Γ.Σ.Ε.Ε. του 2013, η οποία, όμως, δεν υπογράφηκε από τον ΣΕΒ, οπότε η επιχείρηση της ΔΕΗ, δεν είναι υποχρεωμένη να το καταβάλει στους εργαζομένους της (οι μισθολογικοί όροι της Ε.Γ.Σ.Ε.Ε. εφαρμόζονται μόνο σε εργαζομένους που απασχολούνται σε εργοδότες που είναι μέλη των οργανώσεων που τις υπέγραψαν, αρ. 8 §1 ν. 1876/1990 όπως τροποποιήθηκε με το ν. 4093/2012). Τέλος, αναφορικά με το επίδομα τέκνων, αυτό πλέον δεν καταβάλλεται από τον εργοδότη αλλά από τον ΟΠΕΚΑ. Το εν λόγω επίδομα προβλέπεται στο άρθρο 214 του Ν. 4512/2018 και καταβάλλεται σε κάθε οικογένεια που υποβάλλει σχετική αίτηση προς τον Οργανισμό, εφόσον πληροί συγκεκριμένα εισοδηματικά κριτήρια, τα οποία καθορίζουν και το ύψος του. Σχετικές πληροφορίες για τους δικαιούχους και τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων μπορούν να εξευρεθούν στην ιστοσελίδα του ΟΠΕΚΑ.

Κατά τα ανωτέρω, η ΔΕΗ δεν υποχρεούται να καταβάλει τα ανωτέρω επιδόματα στον εργαζόμενο. Ωστόσο, αν καταβάλει αυτά για μακρύ χρονικό διάστημα, χωρίς να έχει διατηρήσει επιφύλαξη ανάκλησής τους, δημιουργείται επιχειρησιακή συνήθεια και τα εν λόγω επιδόματα θεωρούνται μισθός, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να περικοπούν μονομερώς από τον εργοδότη.

Στείλτε μας τις ερωτήσεις σας