Επιστροφή στην κανονικότητα…και στη Χημεία των σχολείων….
Σήμερα Παρασκευή 18 Ιουνίου 2021 εξετάστηκε πανελλαδικά το μάθημα Χημεία Προσανατολισμού. Η Ένωση Ελλήνων Χημικών (ΕΕΧ) όπως προβλέπει ο θεσμικός της ρόλος ως σύμβουλος του κράτους σε θέματα Χημείας και Χημικής Εκπαίδευσης, προβαίνει στον ακόλουθο σχολιασμό:
Η πρώτη «γεύση» που αφήνουν τα φετινά θέματα της Χημείας είναι πως ήταν σαφώς καλύτερα από ότι τα δύο τελευταία χρόνια και θύμιζαν Χημεία που διδάσκεται σε σχολικές αίθουσες και όχι σε πανεπιστημιακά αμφιθέατρα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως ήταν ιδανικά ή ότι δεν είχαν οι αστοχίες.
Το βασικότερο μειονέκτημα, ίσως για κάποιους μαθητές να ήταν και πλεονέκτημα, ήταν ότι τα θέματα δεν κάλυπταν όλη την εξεταζόμενη ύλη για το 2020-2021. Και αυτό δεν θα αποτελούσε πρόβλημα αν οι παράγραφοι οι οποίες έμειναν έξω από την θεματολογία δεν ήταν αυτοί που διδάχτηκαν δια ζώσης στους μαθητές στο σχολείο στην αρχή της χρονιάς, αλλά αντίθετα μονοπώλησαν την ύλη των θεμάτων κεφάλαια τα οποία διδάχτηκαν διαδικτυακά αυτή την δύσκολη και περίεργη σχολική και μη χρονιά.
Γενικά τα θέματα χαρακτηρίζονται σχετικά εύκολα και λογικά, πάντα σε σύγκριση με τα τελευταία δυο χρόνια και οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν αν μελετούσαν τα θέματα με ψυχραιμία. Πιο συγκεκριμένα:
Σαφήνεια Θεμάτων
Τα θέματα σε γενικές γραμμές ήταν σαφή και επιστημονικώς ορθά και σχεδόν στο σύνολο προσέγγιζαν τη φιλοσοφία των θεμάτων που αναφέρονται στα σχολικά βιβλία, πλην κάποιων υποθεμάτων που η διατύπωσή τους μπέρδεψε τους μαθητές με αποτέλεσμα να δώσουν λανθασμένη απάντηση (όπως έγινε π.χ. στο Γ5) και θα μπορούσε να είναι καλύτερη.
Βαθμός Δυσκολίας – Διακριτική Ικανότητα
Τα θέματα ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας και σε πολλές περιπτώσεις ήταν απαραίτητο οι υποψήφιοι να έχουν άριστη γνώση της θεωρίας και των εφαρμογών του σχολικού βιβλίου και ταχύτητα στη σκέψη τους. Βέβαια, το γεγονός ότι δεν απαιτήθηκαν δύσκολοι μαθηματικοί και στοιχειομετρικοί υπολογισμοί ήταν θετικό για τους μαθητές! Πιο συγκεκριμένα:
ΘΕΜΑ Α: Μεγάλης ευκολίας, απαιτούσε απλές βασικές γνώσεις της θεωρίας.
ΘΕΜΑ Β: Μέτριας δυσκολίας, στηριζόταν στη θεωρία και στις εφαρμογές του σχολικού βιβλίου. Απαιτούσε όμως σε ορισμένα ερωτήματα τέλεια γνώση και της τελευταίας λεπτομέρειας του σχολικού βιβλίου, ειδικότερα στο υποερώτημα Β5.
ΘΕΜΑ Γ: Τα θέματα Γ1 έως Γ4 ήταν μέτριας δυσκολίας και εξέταζαν το κεφάλαιο της Ιοντικής Ισορροπίας σε πολύ μεγάλη και αποκλειστική έκταση. Το Θέμα Γ5 ήταν αυξημένης δυσκολίας, απαιτούσε κριτική σκέψη και σίγουρα έχρηζε καλύτερης διατύπωσης στο τέλος για να μην μπερδέψει τόσο πολύ τους μαθητές.
ΘΕΜΑ Δ: Τα θέματα Δ1 και Δ2 ήταν μέτριας δυσκολίας. Το Θέμα Δ3 ήταν αυξημένης δυσκολίας και εκτός λογικής των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου.
Έκταση Θεμάτων
Η έκταση των θεμάτων ήταν ικανοποιητική και βασίζεται κυρίως στο γεγονός ότι δεν απαιτήθηκαν δύσκολοι μαθηματικοί υπολογισμοί ενώ αντίστοιχα πέρσι απαιτούσαν αρκετά περισσότερο χρόνο. Ενδεχομένως τους μαθητές να τους καθυστέρησε η αυξημένη απαίτηση των θεμάτων στη γνώση και σκέψη της θεωρίας και των εφαρμογών του σχολικού βιβλίου με αποτέλεσμα κάποιοι να μην είχαν στο τέλος τον διαθέσιμο χρόνο για επαλήθευση.
Εν κατακλείδι, η Ένωση Ελλήνων Χημικών θεωρεί τα φετινά θέματα σχετικά πιο εύκολα και λογικά αλλά δυστυχώς βασισμένα στην ύλη της Χημείας που διδάχτηκε μέσω τηλεκπαίδευσης και όχι δια ζώσης, με τις δυσκολίες που το γενικότερο σύνολο των μαθητών είχε να αντιμετωπίσει αυτή την «ιδιαίτερη» χρονιά! Επιπλέον, η ΕΕΧ πιστεύει πως ο μέσος όρος των γραπτών θα είναι αυξημένος σε σχέση με τον αντίστοιχο μέσο όρο των τελευταίων δύο ετών, όμως και πάλι το άριστα δεν θα το δούμε σε μεγάλο ποσοστό.