Είχε προηγηθεί κοινή σύσκεψή με πρυτάνεις και κοσμήτορες των ΑΕΙ της χώρας, στη διάρκεια της οποίας συζητήθηκαν διεξοδικώς, τόσο το σχέδιο νόμου για τη μετεξέλιξη του ΔΙΚΑΤΣΑ, όσο και οι αλλεπάλληλες πρόσφατες δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, που έγιναν με αφορμή τον εξαγγελθέντα Εθνικό Διάλογο και την στάση που θα κρατήσει η χώρα μας στη συνάντηση στο Μπέργεν της Νορβηγίας, συνάντηση που αποτελεί συνέχεια εκείνης της Μπολόνια.
Τόσο κατά τη σύσκεψη, όσο και κατά τη Συνέντευξη Τύπου εκφράστηκε η αντίθεση στο νομοσχέδιο για το ΔΙΚΑΤΣΑ, πλην των κεφαλαίων που αναφέρονται στην αναδιάρθρωσή του, κυρίως, γιατί:
• Αναγνωρίζει τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών.
• Προχωρεί σε έμμεση, πλην, όμως, σαφή ακαδημαϊκή ισοτίμηση των πτυχίων τριετούς φοίτησης, με τα πτυχία τετραετούς, πενταετούς και εξαετούς διάρκειας σπουδών, σε αντίθεση με την πρόβλεψη των Οδηγιών και του Συντάγματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
Ζητείται η απόσυρση του Α κεφαλαίου του νομοσχεδίου, καθώς οι διατάξεις του έρχονται σε καταφανή αντίθεση ακόμη και με τις αρχές της Λισσαβόνας, που – όπως είναι γνωστό – απαιτούν μια κοινωνία γνώσεων, προώθηση της έρευνας, της τεχνολογίας και των καινοτομιών, καθώς και προστασία του περιβάλλοντος.
Και αυτό σε προσπάθεια να ανατραπεί το δυσμενές για την Ευρωπαϊκή Ένωση καθεστώς που χαρακτηρίζεται από το 1,1% του προϋπολογισμού που διατίθεται για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, έναντι 2,3% στις ΗΠΑ και έχει ως αποτέλεσμα τη μετανάστευση «εγκεφάλων» από την Ε.Ε. στις ΗΠΑ.
Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, το μεγαλύτερο παραγωγικό κεφάλαιο που διαθέτουμε είναι η υψηλή Παιδεία. Και αυτό εκφράζεται από το γεγονός ότι στην Ελλάδα το 82% των νέων ακολουθούν μεταλυκειακές σπουδές, έναντι, για παράδειγμα, 44% στην Πορτογαλία.
Ενδεικτικό είναι, επίσης, το γεγονός ότι με ανεργία 11%, έχουμε στην Ελλάδα 21% ανεργία στους επιστήμονες.
Όπως υπογραμμίστηκε, η Ελλάδα στηρίζεται στο θεωρητικό επίπεδο των σπουδών της, γιατί δεν διαθέτει παραγωγικό ιστό, μέσα από τον οποίο μπορούν να εξελίσσονται οι εργαζόμενοι, σε συνδυασμό με την δια βίου εκπαίδευση.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, οι Πρόεδροι των Επαγγελματικών και Επιστημονικών φορέων της χώρας ζητούν να σταματήσει η φαλκίδευση του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία και ειδικότερα:
• Να τηρηθούν οι διατάξεις του Συντάγματος που είναι σαφείς.
• Να διασφαλιστεί το υψηλό επίπεδο της εκπαίδευσης.
• Να ενισχυθούν οικονομικά τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ώστε να συνεχίσουν να παρέχουν άρτιες και υψηλού επιπέδου εκπαίδευση.
• Να εξακολουθήσει να αναγνωρίζεται και να λαμβάνεται το επίπεδο σπουδών με βάση το περιεχόμενό τους, έτσι ώστε να διασφαλίζονται οι πολίτες.
Στην κοινή σύσκεψη συμμετείχαν:
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιάννης Αλαβάνος
Ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Δημήτρης Παξινός
Ο Πρόεδρος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Παπαβασιλείου
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Χημικών Ελλάδος κ. Μιχαήλ Χάλαρης
Ο Πρύτανης του ΕΜΠ κ. Ανδρέας Ανδρεόπουλος
Ο Πρύτανης Πανεπιστημίου Πατρών κ. Χρήστος Χατζηθεοδώρου
Ο Πρύτανης Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Σωκράτης Κάτσικας
Ο Αντιπρύτανης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Μανόλης Ν. Σταυρακάκης
Ο Κοσμήτορας Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου Πατρών κ. Αλέξανδρος Κ. Δημητρακόπουλος
Ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του Δ.Π.Θ. κ. Ιωάννης Διαμαντής
Ο Πρόεδρος της Νομικής Σχολής Θράκης κ. Κωνσταντίνος Καλαβρός
Ο Πρόεδρος του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ κ. Κ.Ε. Κιουλάφας
Ο κ. Σάββας Τουμανίδης, ως εκπρόσωπος της Ιατρικής Σχολής Αθηνών
Ο Πρόεδρος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ κ. Δημοσθένης Αγορής