- Συμμετέχει με συνεχή και έντονη παρουσία σε Διεθνείς Οργανιμούς( IUPAC, FECS, E3C, Alliance for chemical sciences and technologies in Europe) με 50 εκπροσωπήσεις,
- Εκδίδει μηνιαίο περιοδικό τα ΧΗΜΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ σε 16000 τεύχη, και είναι συνεκδότης πέντε ευρωπαικών επιστημονικών περιοδικών,
- Συμμετέχει σε αρκετούς φορείς κοινωνικού και οικονομικού διαλόγου ως σύμβουλος του κράτους και σε επιτροπές του Δημοσίου
Η Χημεία είναι μια από τις βασικές επιστήμες και αποτελεί κλειδί για την απάντηση σε θεμελιώδη φιλοσοφικά ερωτήματα του ανθρώπου αλλά και μέσο για την αναγνώριση του φυσικού κόσμου, την εξέλιξη της τεχνολογίας και την οικονομική ανάπτυξη.
Στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον, στο οποίο η πρόοδος είναι συνυφασμένη με την τεχνολογική και οικονομική ανάπτυξη, το όχημα για την ανάπτυξη είναι οι φυσικές επιστήμες, οι οποίες αναπτύσσουν και εξελίσσουν το γνωσιολογικό υπόβαθρο για την ανάπτυξη της τεχνολογίας.
Στη σημερινή εποχή που η διαλογική συζήτηση βρίσκεται σε εξέλιξη σε παγκόσμια κλίμακα γύρω από το ενεργειακό πρόβλημα, την εξέλιξη των υλικών, τη μόλυνση του περιβάλλοντος, την ποιότητα και ασφάλεια των τροφίμων, ο ρόλος της Χημείας είναι καθοριστικός τόσο στη μελέτη και επεξεργασία των δεδομένων όσο και τη διατύπωση προτάσεων.
Είναι προφανές ότι ο πολίτης μιας σύγχρονης και ανεπτυγμένης κοινωνίας θα πρέπει να έχει εκείνο το γνωστικό υπόβαθρο της Χημείας που θα του επιτρέπει να γνωρίζει τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές επιδράσεις της Χημείας, να γνωρίζει τις πρακτικές εφαρμογές και τη συμβολή της στη βελτίωση της ζωής του ανθρώπου, να μπορεί να ερμηνεύσει και να δίνει απαντήσεις σε θέματα που αφορούν τη ζωή και το περιβάλλον του, να αναγνωρίζει «επικίνδυνα προϊόντα», να προστατεύεται από παραπλανητικές διαφημίσεις.
Στις μέρες μας δεν υπάρχει ειδικός ή μη που να ασχολείται με τη Β/θμια και τη Γ/θμια Εκπαίδευση και να μη μιλάει για την «κρίση» του μαθήματος της Χημείας στη Β/θμια Εκπαίδευση στη Χώρα μας.
Η διδασκαλία της Χημείας εφοδιάζει το σύγχρονο πολίτη με εκείνα τα μεθοδολογικά εργαλεία που του επιτρέπουν να αντιμετωπίζει και να επηρεάζει προβληματικές καταστάσεις (όπως η χλωρίωση του νερού, η υπερκατανάλωση καυσίμων, η ρύπανση του περιβάλλοντος), όχι μόνο κρίνοντας αποφάσεις αλλά και συμμετέχοντας στη λήψη και εκτέλεσή τους
Όμως πέρα από τις βασικές γνώσεις Χημείας που πρέπει να έχει ο σύγχρονος πολίτης για να στέκεται κριτικά απέναντι στις εξελίξεις και να μην είναι παθητικός δέκτης, η ουσιαστική βαθμίδα της εκπαίδευσης, η δευτεροβάθμια, πρέπει να παρέχει ένα στέρεο γνωστικό υπόβαθρο Χημείας στον αυριανό επιστήμονα, που ασχολείται με τις Επιστήμες Υγείας, αλλά και σ' αυτούς που ασχολούνται με τις Τεχνολογίες, τα υλικά και τις κατασκευές, την επιστήμη των τροφίμων, τη Γεωπονία, το περιβάλλον και γενικότερα σε όλους όσους καλούνται να διδαχθούν το μάθημα της Χημείας αλλά και συναφή μαθήματα στις επόμενες σπουδές τους.
Δεν είναι δυνατό να περιμένουμε ένας φοιτητής που δεν έχει τη στοιχειώδη υποδομή να αντιληφθεί στη διάρκεια της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης του τη λειτουργία του κύτταρου, τις ιδιότητες των υλικών, τα βασικά συστατικά των τροφίμων ή τους στοιχειώδεις χημικούς υπολογισμούς να έχει τη δυνατότητα να εμβαθύνει στην επιστημονική γνώση, στη διάρκεια της εκπαίδευσής του και να αποκτήσει τα απαραίτητα εφόδια για να αντιμετωπίσει με επάρκεια και επιτυχία τις αυξανόμενες ανάγκες της αγοράς εργασίας. Με δεδομένο ότι η επιστημονική ανάπτυξη είναι προϋπόθεση της οικονομικής ανάπτυξης σε ένα σκληρό ανταγωνιστικό περιβάλλον και όχι αποτέλεσμα της, θεωρούμε ότι το έλλειμμα της Χημικής Εκπαίδευσης θα επηρεάσει δυσμενώς την αναπτυξιακή προσπάθεια της Ελλάδαs
Η ΕΕΧ κοινοποίησε και παρουσίασε τις προτάσεις της και τα ερωτήματα της σχετικά με την υποβάθμιση του μαθήματος της Χημείας στα κόμματα κατά την τρέχουσα προεκλογική περίοδο προκειμένου να λάβει δεσμεύσεις αλλά και να συμβάλλει στον πολιτικό διάλογο που αναπτύσσεται έντονα το τελευταίο διάστημα για τα θέματα Παιδείας.
Η Κατοχύρωση του επαγγέματος του Χημικού και όλων των Χημικών ειδικοτήτων σε σχέση με το κοινωνικό όφελος, αποτελεί προτεραιότητα μας.
Διεκδικούμε «επαγγελματικά δικαιώματα» δηλαδή «επαγγελματικές ευθύνες» και μαζί δεν πρέπει να ξεχνάμε να διεκδικούμε και τις σωστές αμοιβές για τις επαγγελματικές ευθύνες που επωμιζόμαστε.
Η ΕΕΧ δεν αγωνίζεται για τα «επαγγελματικά δικαιώματα» των μελών της επειδή τάχα είναι «συντεχνιακός φορέας» Η ΕΕΧ, είναι ο θεσμοθετημένος σύμβουλος του κράτους, και σε εκπλήρωση του θεσμικού αυτού ρόλου της αγωνίζεται ώστε να προστατευτεί το κοινωνικό σύνολο, το φυσικό περιβάλλον, το περιβάλλον εργασίας από εκείνους που δεν έχουν τις αναγκαίες επιστημονικές γνώσεις για να αναλάβουν τις επαγγελματικές ευθύνες για θέματα χημικού ελέγχου, χημικής έρευνας και τεχνολογίας, χημικής εκπαίδευσης και οργάνωσης των χημικών υπηρεσιών του κράτους
Η ΕΕΧ επιδιώκει ώστε όλοι εμείς επιστήμονες με κατάλληλες σπουδές στη Χημεία να επωμιζόμαστε τις επαγγελματικές και κοινωνικές μας ευθύνες :
• στον έλεγχο της ποιότητας βιομηχανικών προϊόντων και αγαθών πάσης φύσεως είτε αυτός πραγματοποιείται σε εργαστήρια είτε με τη βοήθεια συστημάτων αδιάλειπτου αυτόματου ελέγχου.
• στην φυσικοχημική εργαστηριακή εξέταση πάσης φύσεως δειγμάτων (π.χ. τροφίμων, περιβαλλοντικών, κλπ).
• στην έρευνα, παραγωγή, τυποποίηση και εμπορία χημικών προϊόντων και αγαθών πάσης φύσεως.
• στον κλινικοεργαστηριακό τομέα της Υγείας
• στην εκπόνηση μελετών και στην επίβλεψη της εκτέλεσης τους.
• στην πραγματοποίηση εκτιμήσεων χημικοτεχνικής φύσεως.
• στην παροχή υπηρεσιών ως τεχνικός ασφάλειας
• στη διαχείριση προβλημάτων που σχετίζονται με τη χημική ρύπανση του περιβάλλοντος και γενικότερων περιβαλλοντικών προβλημάτων.
κατά τρόπο επιστημονικά ορθό και κοινωνικά ενδεδειγμένο.
Λάθη, Ελλείψεις και παρατυπίες στις παραπάνω θεματικές (που συχνά συμβαίνουν) μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα τεράστια οικονομική ζημιά και κινδύνους για τη δημόσια υγεία και τη ζωή των καταναλωτών. ¨Όμως δεν προβλέπεται στην υφιστάμενη νομοθεσία να έχει την ευθύνη ένας Χημικός όπως πρέπει αφού δεν υπάρχουν οροθετημένα επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά μπορεί να είναι υπεύθυνος ακόμα και απόφοιτος Λυκείου
Το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των Χημικών έχει ανοίξει τα τελευταία πέντε χρόνια, αλλά το Υπουργείο Παιδείας φαίνεται δεν το έχει σε προτεραιότητα και παρά το γεγονός ότι όλοι οι Σύγκλητοι των Πανεπιστήμιων που έχουν Τμήματα Χημείας έχουν στείλει κοινό σχέδιο Προεδρικού διατάγματος προ διετίας.
Η ΕΕΧ ως σύμβουλος του κράτους επιδιώκει να αντιμετωπίζει όλα τα θέματα με επιστημονική προσέγγιση και ταυτόχρονα με κοινωνική ευαισθησία όπου απαιτείται. Οι θέσεις μας προσπαθούμε να είναι διαχρονικές και όχι ευκαιριακές, ή πρόσκαιρες.
Στα πλαίσια αυτά ζητάμε να θεσμοθετηθεί ως υποχρεωτική η γνωμοδότηση της Ένωσης μας σε κάθε νομοθέτημα, καθώς και σε κάθε κανονιστικό κείμενο, που αφορά σε σημαντικά θέματα κοινωνικής φύσεως (Π.Δ, Υπουργική Απόφαση) και εμπίπτουν στο ρόλο που η ίδια η πολιτεία μας έχει δώσει.
Η ΔΕ της ΕΕΧ σχεδιάζει την πολιτική της επόμενης τριετίας με τη δύναμη της εμπειρίας αλλά και της αυτοκριτικής. Πιστεύουμε ότι η ΕΕΧ εξελίσσεται και ανανεώνεται. Το όραμα που προωθείται για την επόμενη τριετία είναι η :
-
Διαρκής Επαγγελματική κατάρτιση και επιμόρφωση των μελών μας.
Η εισαγωγή της δια βίου εκπάιδευσης υπό την αιγίδα της ΕΕΧ και με τη στενή συνεργασία Πανεπιστημιακών και κλαδικών συλλόγων των Χημικών διαφόρων ειδικοτήτων αποτελεί βασική προτεραιότητα μας. Σκοπός της δια βίου εκπαίδευσης είναι η ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε γνωστικά αντικείμενα τα οποία τα ΠΠΣ & ΠΜΣ δεν μπορούν να καλύψουν. - ΙΔΡΥΣΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΤΟΥ κλάδου στο οποίο θα συμπεριληφθούν και δράσεις που αφορούν τους νέους χημικούς όπως το τμήμα διαμεσολάβησης με τις επιχειρήσεις και επαγγελματικής ενημέρωσης και σταδιοδρομίας.
- Ανάληψη πρωτοβουλίας για τη διαμόρφωση αρχείου Ελλήνων Χημικών που ασχολούνται με την έρευνα
- Προώθηση άμεσα σειράς υποστηρικτικών λειτουργιών και διαδυκτίωσης των Χημικών, ώστε να μπορούν να ανατποκριθούν στον καταιγισμό των πληροφοριών και των εξελίξεων.
- Αναμορφώνουμε τις ιστοσελίδες της ΕΕΧ, ώστε να ενημερώνονται άμεσσα οι ‘Ελληνες χημικοί για όλες τις εξελίξεις. Ενδεικτικά αναφέρω σε θέματα κατάρτισης, προκηρύξεων ερευνητικών προγραμμάτων σε εθνικό & ευρωπαικό επίπεδο, προκηρύξεων μεταπτυχιακών προγραμμάτων, διαγωνισμών του ΑΣΕΠ κ.α
- Συμβολή στη συνεργασία με τα ΑΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα της χώρας στη διαμόρφωση προυποθέσεων εθνικής υποστήριξης για τη συμμετοχή Ελλήνων χημικών στην προετοιμασία των ευρωπαικών τεχνικών κοινοπραξιών σε τομείς όπως τα τρόφιμα, η υγεία και ασφάλεια της εργασίας, η επαγγελματική κατάρτιση κ.α
- Η αποτελεσματική οργάνωση των διοικητικών υπηρεσιών μας σε συνδυασμό με αυξημένους τους ίδιους οικονομικούς πόρους είναι απαραίτητοι για την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία της ΕΕΧ και μόνιμος στόχος μας.
Κυρίες και Κύριοι,
Είμαστε βέβαιοι ότι η παρουσία τόσων εκπροσώπων των σημαντικότερων πολιτικών, οικονομικών και εκπαιδευτικών φορέων της Χώρας μας αλλά και της Ορθοδοξίας, δεν αποτελεί την ευγενική ανταπόκριση τους σε μία κοινωνική εκδήλωση, αλλά στην ουσιαστική έκφραση συμπαράστασης στους κοινοποιημένους στόχους που έχει χαράξει η κοινότητα των Χημικών και εκφράζονται από τη Διοικούσα Επιτροπή της ΕΕΧ.
Κλείνοντας θέλω να ευχηθώ εκ μέρους όλων των μελών της διοκούσας επιτροπής σε όλους το 2004 να είναι ένα έτος με ειρήνη, με υγεία και προκοπή για τη χώρα μας αλλά και ευόδωση των προσωπικών στόχων του καθενός.