"Ο ΠΣΧΜ, στα πλαίσια του διαλόγου που έχει ξεκινήσει το ΥΠΕΠΘ για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καλείται να θίξει ένα μείζον ζήτημα και να λάβει μέρος στο δημόσιο διάλογο που αφορά τη διδασκαλία του μαθήματος της Χημείας, αλλά και τη βαρύτητά του στο ισχύον σύστημα πρόσβασης των νέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το μάθημα της χημείας αποτελούσε ανέκαθεν βασικό μάθημα θετικού περιεχομένου με σημαντική βαρύτητα στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Για μία εικοσαετία αποτελούσε ένα (1) από τα τέσσερα (4) εξεταζόμενα μαθήματα της 1ης και 2ης δέσμης. Συμμετείχε, δηλαδή, με ποσοστό 25% στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού εισαγωγής για όλες τις θετικής κατεύθυνσης σχολές (Πολυτεχνείο, Ιατρική, Φυσικομαθηματική, Γεωπονική κλπ.). Η βαρύτητα αυτή ήταν απόλυτα λογική, αφού στη θεωρητική γνώση της Χημείας βασίζονται πολλές επιστήμες, φαινομενικά διαφορετικές μεταξύ τους, όπως η επιστήμη των υλικών (πλαστικών, μετάλλων, ανόργανων υλικών), των καυσίμων και λιπαντικών, των χημικών, των τροφίμων, των φαρμάκων κλπ. Παράλληλα, σύγχρονα επιστημονικά πεδία όπως το περιβάλλον και η ενέργεια στηρίζονται στις βασικές αρχές της χημείας. Επιπρόσθετα, η γνώση της σε επίπεδο γενικής παιδείας είναι απαραίτητη για τη βασική κατανόηση των εφαρμογών, των διαδικασιών, της σύστασης και των ιδιοτήτων των προϊόντων που καθημερινά συναντά ο σύγχρονος άνθρωπος. Παρ' όλα αυτά, στο ισχύον σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που ουσιαστικά άρχισε να εφαρμόζεται από το 2000, το μάθημα της χημείας υποβαθμίστηκε ως προς τη βαρύτητά του στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα, η "Χημεία" διδάσκεται μόνο για μία (1) ώρα εβδομαδιαίως στη Β΄ Λυκείου σα μάθημα γενικής παιδείας, δύο (2) ώρες σα μάθημα θετικής κατεύθυνσης και καμία ώρα στην τεχνολογική κατεύθυνση. Στη Γ΄ Λυκείου, δε διδάσκεται σα μάθημα γενικής παιδείας, ενώ διδάσκεται δύο (2) ώρες σα μάθημα θετικής κατεύθυνσης. Σα "Χημεία - Βιοχημεία" διδάσκεται για δύο (2) ώρες εβδομαδιαίως στον Α΄ κύκλο (Τεχνολογίας και Παραγωγής) της τεχνολογικής κατεύθυνσης, στη Γ΄ Λυκείου. Απόρροια των παραπάνω αποτελεί η μειωμένη του βαρύτητα στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού μόνο στο επιστημονικό πεδίο των Επιστημών Υγείας εμφανίζεται ως μάθημα αυξημένης βαρύτητας, είτε ως "Χημεία" είτε ως "Χημεία - Βιοχημεία". Απουσιάζει, δε, εντελώς από τα επιστημονικά πεδία των Τεχνολογικών και των Θετικών Επιστημών. Έτσι, για παράδειγμα, υποψήφιος του Β΄ κύκλου (Πληροφορικής και Υπηρεσιών) της τεχνολογικής κατεύθυνσης μπορεί να εισαχθεί σε πολυτεχνικές σχολές, και ειδικότερα Χημικών Μηχανικών, χωρίς να έχει διδαχθεί ουσιαστικά χημεία στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, παρά μόνο στη γενική παιδεία της Β΄ Λυκείου. Στο πλαίσιο των συζητήσεων που γίνονται για την αναδιάρθρωση του τρόπου πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Χημικών Μηχανικών ζητά: 1 την αύξηση των ωρών διδασκαλίας της "Χημείας Γενικής Παιδείας" της Β΄ Λυκείου σε δύο (2) ώρες εβδομαδιαίως, 2 την ενοποίηση της θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης στη Β΄ Λυκείου, με ταυτόχρονη διατήρηση του αναλυτικού προγράμματος της θετικής κατεύθυνσης, 3 την προσθήκη της "Χημείας" σα μάθημα γενικής παιδείας στη Γ΄ Λυκείου, 4 την καθιέρωση της "Χημείας" στη Γ΄ Λυκείου ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα για όλους τους υποψήφιους των Θετικών και Τεχνολογικών Σχολών, των Σχολών Επιστημών Υγείας και Τροφίμων, των Σχολών Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς και των αντιστοίχων Τμημάτων των ΤΕΙ. Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Χημικών Μηχανικών, εκπροσωπώντας έναν κλάδο με αυξημένο βαθμό επιστημονικής εξειδίκευσης και έχοντας συναίσθηση της κρισιμότητας των ζητημάτων παιδείας, θεωρεί ότι μπορεί να συνεισφέρει θετικά σε οποιεσδήποτε σχετικές πρωτοβουλίες θα θελήσετε να αναλάβετε. Η συμμετοχή του σε οποιαδήποτε από αυτές, εκτιμά ότι θα ενίσχυε την αποτελεσματικότητα και το βαθμό πληρότητάς της και εκφράζει την επιθυμία ενεργής συμμετοχής." |